corona faq header donker

Coronavirus update - 4 augustus

KRAS en Goed Idee Reizen starten met aanbieden aantal bestemmingen

Met de aangekondigde versoepeling van het reisadvies naar verschillende Europese landen per 15 juni jl., starten KRAS en Goed Idee Reizen met het aanbieden van een aantal bestemmingen deze zomer. Dit betreft zowel auto-, bus- als vliegvakanties.

Opstart aantal bestemmingen
In eerste instantie zal een beperkt aanbod beschikbaar zijn. We zullen alleen die bestemmingen aanbieden waarvan op dit moment duidelijk is dat Nederlandse reizigers welkom zijn en die een veilig en zo comfortabel mogelijk vakantieverblijf kunnen bieden. Op de website van TUI is een speciale pagina te vinden waarop per land is aangegeven wat de mogelijkheden voor vakantie zijn en welke maatregelen getroffen worden. U bekijkt deze pagina hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/.

Daarnaast kunt u op deze pagina meer informatie vinden over de maatregelen per KRAS reistype: www.kras.nl/reisinformatie

Maatregelen tijdens de vlucht
Heeft u vragen over de maatregelen die getroffen worden tijdens uw vliegreis met KRAS/Goed Idee Reizen? Raadpleeg dan: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/veilig-vliegen/ voor alle informatie over een veilige vliegreis.

Voucher

Tegelijkertijd moeten we helaas ook nog steeds reizen annuleren. Reizigers waarvan de reis wordt geannuleerd worden hierover door ons geïnformeerd. Zij ontvangen een voucher ter waarde van de betaalde reissom waarmee een vervangende reis op een later tijdstip geboekt kan worden. De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Meer informatie over de voucher leest u hieronder in de Veelgestelde Vragen.

Versoepelde Omruilgemak

KRAS/Goed Idee Reizen heeft tijdelijk een versoepeld omruilgemak. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap.

Meer over de mogelijkheden en voorwaarden leest u hieronder bij de veelgestelde vragen.

Niet rechtstreeks bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt

Heeft u niet rechtstreeks bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, een bij ANVR aangesloten online reisagent of een zelfstandig reisadviseur en heeft u vragen. Neemt u dan contact op met de partij waar u uw reis geboekt heeft. Onderdelen uit de Veelgestelde vragen hieronder kunnen in dat geval afwijken.

Covid Care Service

Krijg je tijdens je vakantie COVID symptomen dan kun je met de KRAS/Goed Idee Reizen Covid Care Service 24/7 rekenen op telefonische medische assistentie. De COVID Care service dekt bovendien de kosten voor het afnemen van een COVID-test ter plaatse. En mocht je COVID-positief testen dekken we ook de kosten van eventuele medische hulp of een medisch noodzakelijke repatriëring. Meer informatie over de KRAS/Goed Idee Reizen Covid Care Service lees je hier: https://www.kras.nl/informatie/covidcare en https://www.goedideereizen.nl/informatie/covidcare

Let op: fraudeurs actief

Er zijn fraudeurs actief die zich voordoen als KRAS of een medewerker van KRAS en klanten benaderen via social media, email of per telefoon. Blijf waakzaam en geef geen informatie over uw boeking. Als wij contact met u opnemen, dan doen wij dat met specifieke informatie over uw boeking die alleen u en wij kunnen weten. Mocht u twijfelen over de echtheid van een bericht of telefoongesprek neemt u dan contact met ons op via 088-0885886

VEELGESTELDE VRAGEN

Opstart vliegvakanties
Q: Jullie zijn weer gestart met vakantie op verschillende bestemmingen. Betekent dit dat mijn vakantie doorgaat?
A: We zijn inderdaad weer gestart met een aantal bestemmingen, zowel voor auto- als vliegvakanties. Heb je een autovakantie geboekt dan kan deze op een paar bestemmingen na gewoon doorgaan. Klanten die een autovakantie geboekt hebben die niet door kan gaan, worden hierover door ons geïnformeerd. Heb je een vliegvakantie geboekt dan hangt het af van de bestemming en het vluchtschema of de reis door kan gaan. Als je vakantie doorgaat dan nemen wij contact met je op. Je hoeft hiervoor zelf geen contact met ons op te nemen.

Q: Welke bestemmingen gaan jullie weer aanbieden?
A: Voor een actueel overzicht van bestemmingen die wij deze zomer weer aanbieden kunt u terecht op een speciale pagina van onze website: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/
Dit overzicht wordt continu aangevuld met de laatste informatie en uitgebreid naarmate meer bestemmingen open zijn voor reizigers uit Nederland.

Q: Mijn vakantiebestemming is weer open maar het hotel waar ik zou verblijven heeft aangegeven gesloten te zijn. Gaat mijn vakantie nog door?
A: Als uw hotel heeft laten weten tijdens uw vakantieperiode gesloten te zijn dan zal KRAS/Goed Idee Reizen zo snel mogelijk contact met u opnemen om de verdere mogelijkheden met u te bespreken.

Q: Klopt het dat ik een gezondheidsverklaring moet invullen voordat ik op reis ga?
A: Ja. Een gezondheidsverklaring is verplicht voor alle passagiers van 13 jaar en ouder die vanaf of naar Nederland vliegen. U dient een gezondheidsverklaring van het ministerie van VWS in te vullen en bij u te hebben, voor zowel de heen- als de terugreis. Dit geldt voor elke reiziger vanaf 13 jaar en elk type reis, ongeacht het vervoer. De verklaring moet maximaal 24 uur voor vertrek worden geprint en ingevuld. U kunt de gezondheidsverklaring (Traveller Public Health Declaration) hier downloaden. Daarnaast dient u verplicht online een COVID-19 verklaring te ondertekenen via https://www.tui.nl/vliegtickets/services/inchecken/ om toegang te krijgen tot uw instapkaart. Dit kunt u doen vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek. Op bestemmingen waar online check-in niet mogelijk is, krijgt u na het ondertekenen van het COVID-19 verklaring de melding om uw instapkaart af te halen bij de incheckbalie op de luchthaven. Vl ieg je met een andere luchtvaartmaatschappij, raadpleeg dan voor je vertrekt de voorwaarden en maatregelen van de betreffende luchtvaartmaatschappij.

Q: Ik heb begrepen dat verschillende landen een coronatest verplichten om naar dat land te kunnen reizen. Klopt dit? En hoe regel ik zo’n test?
A: Een aantal KRAS/Goed Idee Reizen bestemmingen verplicht reizigers om voorafgaand aan hun aankomst een PCR test te doen. Als u een reis heeft geboekt bij KRAS/Goed Idee Reizen, dan vergoedt KRAS/Goed Idee Reizen (gedeeltelijk) deze test voor u. Voorwaarde is dat u de test vóór vertrek in Nederland laat afnemen. Wij werken hiervoor samen met HetHuisartsLab. He t registreren bij HetHuisartsLab voor het laten afnemen van een test doe je via deze pagina: https://covid19.u-diagnostics.com/invite/tui-nederland/ LET OP: Het is belangrijk dat je je via deze pagina registreert, anders worden de kosten van de test niet door KRAS/Goed Idee Reizen vergoed. Voor Aruba, Bonaire en Curaçao is het verplicht om een neus swab test te laten afnemen. Een zogenaamde gorgeltest is niet voldoende voor deze bestemmingen. Meer informatie over de test, de landen waar het verplicht is en hoe je ee n afspraak maakt, lees je op https://www.tui.nl/corona-maatregelen/pcr-test/

Q: Wat houdt de KRAS/Goed Idee Reizen Covid Care Service precies in?
A: Met de KRAS/Goed Idee Reizen Covid Care Service kun je bij COVID symptomen tijdens je reis 24/7 rekenen op telefonische medische assistentie De COVID Care service dekt bovendien de kosten voor het afnemen van een COVID-test ter plaatse. En mocht je COVID-positief testen dekken we ook de kosten van eventuele medische hulp of een medisch noodzakelijke repatriëring. Als je in quarantaine zou moeten tijdens je vakantie dan zorgen wij ervoor dat je langer op je bestemming kunt blijven, samen met je gehele reisgezelschap. En uiteraard zorgen we voor een nieuwe terugvlucht, zonder extra kosten. Meer informatie over de KRAS/Goed Idee Reizen Covid Care Service lees je hier: https://www.kras.nl/informatie/covidcare en https://www.goedideereizen.nl/informatie/covidcare

Q: Ik ga op vakantie naar Griekenland en heb begrepen dat ik hiervoor nog een formulier moet invullen. Klopt dat?
A: Ja, dat klopt. Bij aankomst in Griekenland dient iedere volwassen passagier (18 jaar of ouder) in het bezit te zijn van een eigen E-PLF formulier. Kinderen onder de 18 jaar kunnen geregistreerd worden op het formulier van een van de ouders. Let op: j e dient dit uiterlijk 48 uur voor aankomst te doen, er is geen mogelijkheid om het E-PLF formulier nog op de luchthaven in te vullen. Alle klanten dienen tijdens de check-in op de luchthaven een bevestiging van het ingevulde formulier te tonen. Dit is in de vorm van een QR code die je per email ontvangt. Als je deze QR niet kunt tonen zal je geen instapkaart ontvangen en kan je helaas niet mee op de vlucht. Griekenland heeft aangegeven hier streng op te handhaven en je een boete te geven van € 500,- per persoon als je het E-PLF formulier niet hebt ingevuld. Via deze link kun je het E-PLF formulier invullen. Het formulier is alleen in het Engels beschikbaar.

Q: Ik heb een E-PLF formulier voor mijn reis naar Griekenland ingevuld, maar nog geen QR-code per mail ontvangen wat moet ik doen?
A: De QR-code wordt aangemaakt op de dag van aankomst in Griekenland (middernacht). Als jouw vlucht om tien uur in de avond vertrekt kan het zijn dat je nog geen QR-code hebt ontvangen. In dit geval kun je de bevestiging van het ingevulde E-PLF formulier tonen bij de incheckbalie. Dit geldt uitsluitend voor vertrekken op een andere dag dan de aankomstdag in Griekenland. Alle andere passagiers zonder QR-code worden geweigerd op de vlucht.

Q: Ik ga binnenkort met jullie vliegen. Met welke maatregelen en veranderingen moet ik rekening houden tijdens de vlucht?
A: Een overzicht van alle maatregelen en veranderingen aan boord van onze TUI fly vluchten vindt u op de speciale pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/veilig-vliegen/
We raden u aan deze informatie goed door te lezen en adviseren u deze pagina minimaal 1 dag voor vertrek nogmaals goed te bekijken, voor het geval informatie is aangepast. Vliegt u NIET met TUI fly (vluchtnummer OR of TB)? Raadpleeg dan de website van de uitvoerende luchtvaartmaatschappij voor meer informatie met betrekking tot coronamaatregelen.

Q: Ik heb nog niet alle informatie die ik nodig heb om zorgeloos op vakantie te gaan, wat nu?
A: In deze periode van Corona volgen de beslissingen elkaar snel op en moeten we soms snel handelen als er een besluit is genomen. We vinden het heel vervelend als we u nog niet alle informatie kunnen geven die u nodig heeft. We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk volledig te krijgen. Op de website van TUI is een speciale pagina te vinden waarop per land aangegeven is wat de mogelijkheden zijn voor vakantie en wat de richtlijnen zijn tijdens de vlucht en in de accommodatie. U raadpleegt deze pagina hier: https://www.tui.nl/corona-maatregelen/ .

Q; Mijn vakantie gaat door maar nu zie ik in Mijn Boeking omgeving mijn boeking als geannuleerd staan. Hoe kan dat? A: Wij ondervinden op dit moment met enkele boekingen weergaveproblemen in Mijn Boeking waardoor het kan voorkomen dat de boeking als geannuleerd staat. Het komt voor dat de boeking als geannuleerd getoond wordt, maar dat u geen bericht heeft gekregen dat de boeking geannuleerd is, een boeking in de toekomst heeft, of zelfs al bericht heeft gekregen dat uw vakantie gewoon doorgaat. Dit komt voornamelijk voor als er een restantvoucher aan uw boeking gekoppeld is. We doen ons uiterste best dit probleem zo snel mogelijk op te lossen. In de tussentijd kunt u geen online betaling via Mijn Boeking doen, of in Mijn Boeking e-tickets downloaden. Verloopt uw betalingstermijn binnenkort? Op uw factuur staan onze gegevens, zodat u de betaling via iDeal of creditcard in orde kunt maken. Gaat u op korte termijn op vakantie en heeft u nog geen e-tickets? Neem dan contact op met ons Customer Services Center, de TUI winkel of uw persoonlijke reisadviseur van TUI at Home waar u de boeking heeft gemaakt.

Q: Mijn vakantie gaat door, maar ik wil helemaal niet op vakantie. Kan ik nog annuleren?
Uw vakantie kan doorgaan maar u gaat op dit moment liever niet? Dan kunt u uw reis omboeken. We hebben tijdelijk onze omruilgarantie versoepeld. Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap. Dit versoepeld omruilgemak is geldig tot en met 31 augustus 2020. Meer informatie leest u hier: https://www.kras.nl/omruilgemak of https://www.goedideereizen.nl/omruilgemak . U kunt de reis ook annuleren, de reguliere annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing.

Q: Sinds half juni zijn veel grenzen weer open voor Nederlandse reizigers. Waarom heeft KRAS/Goed Idee Reizen dan toch mijn reis geannuleerd. Daar is nu toch geen reden meer voor?
A: Als (direct of indirect) gevolg van de coronacrisis kunnen luchtvaartmaatschappijen op het moment minder vluchten uitvoeren dan normaal gesproken het geval zou zijn. Daarnaast zijn er geboekte reizen die niet door kunnen gaan als gevolg van de opgelegde coronamaatregelen door lokale overheden op bestemmingen. Hierdoor kan het dus zijn dat we toch reizen moeten annuleren terwijl grenzen van verschillende landen binnenkort wel weer open gaan.

Q: Wat doet KRAS/Goed Idee Reizen zodat ik veilig op vakantie kan?
A: KRAS/Goed Idee Reizen heeft alles zo geregeld dat u veilig en zo comfortabel mogelijk op vakantie kunt en hiervan kunt genieten. Natuurlijk is er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden en vraagt het hier en daar aanpassingen. Alle informatie over onze maatregelen leest u de speciale pagina https://www.tui.nl/corona-maatregelen/ .

Versoepelde betalingstermijn

Q: Ik moet nu, zes weken voor vertrek, het restbedrag van mijn boeking betalen. Maar de kans is toch groot dat mijn reis helemaal niet doorgaat? Waarom moet ik dan nu toch de restantbetaling doen?
A: We begrijpen dat u twijfelt of uw reis wel door kan gaan. Ook voor ons is het nu lastig om hier een inschatting in te maken. Om onze klanten in deze onzekere tijd zoveel mogelijk tegemoet te komen, hebben we tijdelijk onze betalingstermijn versoepeld naar drie weken voor vertrek. Dit geldt voor boekingen met een vertrek tot en met 1 oktober 2020. Daarnaast hebben we ook onze omruilgarantie versoepeld, waarmee u tot 2 keer uw reis kunt omboeken naar een nieuwe vertrekdatum of bestemming. Kijk voor meer informatie op: https://www.kras.nl/omruilgemak of https://www.goedideereizen.nl/omruilgemak

Voucher

Q: De Europese Commissie heeft gezegd dat ik recht heb op geld in plaats van een voucher. Waarom geeft KRAS/Goed Idee Reizen dan nog steeds vouchers uit?
A: De Europese Commissie heeft aangegeven dat de klant bij het annuleren van een reis door de reisorganisatie de keuze moet hebben voor geld terug of een voucher. Maar de commissie heeft er ook begrip voor dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen vouchers uitgeven. Daarom roept de commissie ook op om de voucher te accepteren. Om dat te bevorderen doet de commissie een aantal aanbevelingen. Aanbevelingen die grotendeels al van toepassing zijn op de vouchers die KRAS/Goed Idee Reizen uitgeeft. De vouchers voor pakketreizen zijn immers gedekt door de SGR en klanten behouden hun recht op uitbetaling, maar uitgesteld. Daarnaast zijn ze in overeenstemming met de uitgangspunten zoals overeengekomen tussen de ANVR, de SGR en het ministerie van Economische Zaken. Het uitgeven van vouchers is dus nog steeds mogelijk. De voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; als u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, zal KRAS/Goed Idee Reizen de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen. Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher een mooie nieuwe reis bij ons boekt.

Q: Kan KRAS/Goed Idee Reizen gebruik maken van een voucher in plaats van restitutie van de reissom in geld?
A: Ja dat kan. De Corona voucher is ontwikkeld door de branchevereniging ANVR. De voucher wordt - gelet op de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren - gezien als een passende oplossing: dit wordt erkend door zowel de Europese Commissie als het Ministerie van Economische Zaken. Daarnaast heeft de Nederlandse toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) meegekeken bij de voorwaarden die aan de Corona voucher zijn verbonden. Tenslotte biedt de SGR op basis van haar bestuursbesluit dekking voor de vanaf 16 maart jl. uitgegeven Corona-voucher.

Q: Mijn rechtsbijstand verzekering geeft aan dat ik de voucher niet aan hoef te nemen. Graag wil ik dus geld terug voor mijn annulering.
A: Er zijn bijzondere situaties denkbaar waarin het niet redelijk is om partijen te houden aan afspraken uit een overeenkomst. Indien de omstandigheden zodanig uitzonderlijk zijn, kan dit zelfs bepalingen uit de wet opzij zetten. De coronacrisis, de onvoorziene ontwikkelingen en de impact daarvan betreffen een dergelijke uitzonderlijke situatie. Dit is ook de reden dat overheden en toezichthouders in Europa, Nederland en andere landen wereldwijd de uitgifte van een Corona-voucher steunen. De Corona- voucher is in deze crisis een tijdelijke oplossing, die een redelijk en gerechtvaardigd evenwicht biedt tussen de belangen van consumenten en reisorganisaties. De Corona voucher ontzegt u ook geen eventueel recht op geld terug; indien u de voucher niet binnen een jaar na uitgifte heeft kunnen of willen inwisselen, zal KRAS/Goed Idee Reizen de volledige (resterende) waarde uiterlijk 1 jaar na uitgiftedatum in contanten terugbetalen . Maar uiteraard hopen wij dat u met de voucher op korte termijn een mooie reis bij ons boekt.

Q: Ik heb mijn reis geboekt bij een ander reisbureau dan KRAS/Goed Idee Reizen, krijg ik dan ook een voucher?
A: Zolang u een reis hebt geboekt waarbij KRAS/Goed Idee Reizen de uitvoerende touroperator is, kunt u aanspraak maken op de voucher. Het reisbureau waar u geboekt hebt zal deze voor u aanvragen. KRAS/Goed Idee Reizen neemt hiervoor contact op met het reisbureau. Als u een reis hebt geboekt waarbij KRAS/Goed Idee Reizen niet de uitvoerende reisorganisatie is, dan dient u bij die reisorganisatie na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

Q: Wat is de waarde van de voucher? En wat als ik een andere reis wil boeken die duurder/goedkoper is?
A: De waarde van de voucher is volledig gelijk aan de door u betaalde reissom. Ook de boekingskosten en eventuele gemaakte kosten voor premies voor reis- en annuleringsverzekering krijg u terug in de vorm van een voucher. De voucher is één jaar geldig na datum van afgifte. Wordt de reissom van uw nieuwe vakantie duurder? Dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de nieuwe reissom goedkoper, dan krijgt u voor het restbedrag een nieuwe voucher. Deze wordt in de “Mijn boeking” omgeving aan uw nieuwe boeking toegevoegd.

Q: Hoe lang blijft de voucher geldig?
A: De voucher is één jaar geldig vanaf het moment van uitgifte.

Q: Heeft de geldigheid betrekking op de boekingsdatum of de vertrekdatum van de nieuwe reis?
A: U heeft een jaar de tijd om een nieuwe reis te boeken. De nieuwe vertrekdatum mag dus ook ná de geldigheid van de voucher zijn, zolang de boeking maar binnen een jaar na uitgifte is gedaan.

Q: Is de voucher persoonsgebonden? Of mag deze ook overgedragen worden?
A: De voucher is persoonsgebonden, u mag deze niet overdragen naar iemand anders. Het is wel mogelijk om de (restant)voucher over te dragen aan een (andere) deelnemer van de nieuwe boeking. Dit geeft u bij een nieuwe boeking per mail aan ons door via corona.voucher@tui.nl . Ook stuurt u dan uw voucher als bijlage mee, samen met het boekingsnummer, de naam van de nieuwe hoofdboeker en de vertrekdatum. De voucher en overdracht worden dan in de nieuwe boeking verwerkt. De voucher blijft altijd op naam staan van de hoofdboeker, met de e-mail geeft u toestemming. Het is ook toegestaan dat de hoofdboeker de voucher gebruikt als betaling voor een reis waarvan hij/zij zelf geen deel uitmaak t. Heeft u niet rechtstreeks bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt maar bij een ander ANVR reisbureau, neemt u dan contact op met dit reisbureau om de overdracht te regelen.

Q: Mag ik de voucher van mijn TUI reis ook gebruiken voor het boeken van een reis bij KRAS of Goed Idee Reizen, en andersom?
A: Ja, dit is mogelijk. U kunt de voucher die u ontvangen heeft voor een boeking bij TUI ook gebruiken om bij KRAS of Goed Idee Reizen een nieuwe reis te boeken, en andersom. Een voucher van KRAS of Goed Idee reizen kan bij TUI worden ingeleverd op dezelfde manier als een TUI voucher. Voor klanten die een TUI voucher willen inleveren op een KRAS of Goed Idee Reizen boeking geldt het volgende:

-Boeking op KRAS.nl: na boeking stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl met uw voucher in de bijlage, o.v.v. het boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.
-Boeking bij een reisagent of het Customer Services Center: u toont/stuurt de voucher. Na boeking stuurt de reisagent een e-mail naar corona.voucher@tui.nl met uw voucher in de bijlage, o.v.v. het boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.

Q: Wanneer ontvang ik de voucher? Hoe gaat dit in zijn werk?
A: We streven ernaar de voucher maximaal 14 dagen nadat wij uw reis hebben geannuleerd uit te geven. Wanneer uw voucher is aangemaakt, vindt u deze in de Mijn Boeking omgeving, onder het tabblad ‘voucher’. Zorg dus dat u deze regelmatig checkt.

Inloggen in Mijn Boeking kan via https://www.kras.nl/mijnboeking of via https://www.goedideereizen.nl/mijnboeking met uw 7-cijferige boekingsnummer in combinatie met uw unieke wachtwoord (te vinden op uw boekingsbevestiging). Dit geldt voor boekingen gemaakt via KRAS.nl, Goedideereizen.nl of KRAS Customer Services Center. Hebt u een boeking gemaakt bij een ANVR reisbureau? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gemaakt hebt.

Ziet u de voucher nog niet staan in Mijn Boeking? Dan vragen wij geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina.

Q: Hoe ontvang ik de voucher?
A: Zodra uw voucher is aangemaakt vindt u deze in de Mijn Boeking omgeving, onder het tabblad ‘voucher’. Inloggen in Mijn Boeking kan via https://www.kras.nl/mijnboeking of via https://www.goedideereizen.nl/mijnboeking met uw 7-cijferige boekingsnummer in combinatie met uw unieke wachtwoord (te vinden op uw boekingsbevestiging). Dit geldt voor boekingen gemaakt via KRAS.nl, Goedideereizen.nl en KRAS Customer Services Center. Hebt u een boeking gemaakt bij een ANVR reisbureau? Dan ontvangt u de voucher van het reisbureau waar u de boeking gemaakt hebt. Het uitgeven van de vouchers gebeurt in fases en neemt enige tijd in beslag. Dus mocht u nog geen voucher in uw Mijn Boeking omgeving hebben, vragen wij u geduld te hebben en hierover geen contact op te nemen met ons Customer Services Center. De meest actuele informatie over de voucher vindt u op deze pagina.

Maakt u een nieuwe boeking bij een TUI reisbureau of een TUI at Home mobiele reisadviseur? Dan kunt u de code doorgeven aan degene die de boeking voor u maakt. De voucher zal bij het maken van de boeking verwerkt worden.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen, hoe gebruik ik deze bij een boeking?
A : U boekt een KRAS/Goed Idee Reizen reis op KRAS.nl of Goedideereizen.nl. Na boeking stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl (voor KRAS boekingen) of corona.voucher@goedideereizen.nl (voor Goed Idee Reizen boekingen)
met deze voucher in de bijlage, o.v.v. uw nieuwe boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker. Boekt u uw nieuwe reis bij een ANVR reisagent? Dan dient u uw voucher af te geven bij uw reisagent. Uw reisagent zal er voor zorgen dat uw voucher wordt opgestuurd naar corona.voucher@tui.nl of corona.voucher@goedideereizen.nl

Q: Wanneer wordt mijn voucher in de boeking verwerkt?
A: We streven ernaar uw voucher direct nadat u deze verstuurd hebt te verwerken. Omdat er al veel gebruik gemaakt wordt van de voucher kan het zijn dat er enkele dagen zit tussen versturen en de verwerking.

Q: Ik krijg mijn reispapieren per post, waarom ontvang ik mijn Corona voucher niet per post?

A: Dit is helaas niet mogelijk. De Corona voucher is een waardepapier en deze mag niet per post verstuurd worden. Wij mogen de voucher alleen in de Mijn Boeking omgeving verstrekken. Zodra uw voucher is aangemaakt vindt u deze in de Mijn Boeking omgeving, onder het tabblad ‘voucher’. Inloggen in Mijn Boeking kan via https://www.kras.nl/mijnboeking of https://www.goedideereizen.nl/mijnboeking met uw 7-cijferige boekingsnummer in combinatie met uw unieke wachtwoord (te vinden op uw boekingsbevestiging).

Q: Mag ik de voucher gebruiken om meerdere vakanties te boeken? Dus het bedrag spreiden over meer vakanties?
A: Dit is mogelijk. Als u na de eerste boeking nog voldoende saldo op de voucher overhoudt, dan kunt u dit inzetten voor een volgende vakantie. U krijgt na de verwerking van uw Corona voucher een nieuwe voucher, ter hoogte van het restantbedrag. Deze vindt u in uw Mijn Boeking omgeving bij de nieuwe reservering. Boekt u uw nieuwe reis bij een ANVR reisagent? Dan krijgt u de nieuwe voucher via uw reisagent.

Q: Kan ik met mijn voucher een reis boeken via een ander reisbureau dan TUI?
A: Is uw voucher direct door KRAS/Goed Idee Reizen uitgegeven dan kunt u een nieuwe reis boeken via kras.nl, goedideereizen.nl, het KRAS Customer Services Center, een TUI reisbureau, of een TUI at Home mobiele reisadviseur. Is uw voucher uitgegeven door een ANVR reisagent dan kunt u een nieuwe reis boeken via dezelfde ANVR reisagent. Het is niet mogelijk om een voucher van een ANVR reisagent in te leveren bij een andere ANVR reisagent of bij een TUI reisbureau. Andersom is het ook niet mogelijk. U kunt een voucher die direct door TUI is uitgegeven niet inleveren bij een ANVR reisagent.

Q: Ik heb een Corona-voucher ontvangen van KRAS/Goed Idee Reizen. Kan ik deze gebruiken voor een boeking bij TUI Villas?
A: TUI Villas is geen onderdeel van TUI Nederland. Daarom is het helaas niet mogelijk een voucher die u van KRAS/Goed Idee Reizen heeft ontvangen te gebruiken voor een boeking bij TUI Villas.

Q: Ik heb al een nieuwe boeking gemaakt, kan ik alsnog mijn Corona-voucher daarvoor gebruiken?
A: De Corona-voucher kan gebruikt worden bij een nieuwe of al bestaande boeking. Wilt u de voucher gebruiken voor een boeking die u al gemaakt hebt, maar nog niet geheel betaald hebt? Dan stuurt u een e-mail naar corona.voucher@tui.nl (voor KRAS boekingen) of corona.voucher@goedideereizen.nl (voor Goed Idee Reizen boekingen) met de voucher in de bijlage. Vermeld ook het boekingsnummer, de vertrekdatum en naam van de hoofdboeker. Is uw boeking gemaakt bij een ANVR reisagent? Dan dient u uw voucher af te geven bij uw reisagent. Uw reisagent zal ervoor zorgen dat uw voucher wordt opgestuurd naar corona.voucher@tui.nl / corona.voucher@goedideereizen.nl o.v.v. uw reeds gemaakte boekingsnummer, vertrekdatum en naam van de hoofdboeker.

Q: Ik heb een nieuwe reis geboekt en hiervoor mijn voucher gebruikt, maar ik krijg een melding dat ik een aanbetaling moet doen. Moet ik deze betalen?
A: Nee, u hoeft deze aanbetaling niet te doen. Het verzoek om aanbetaling is een automatisch verstuurd bericht dat wij helaas niet kunnen aanpassen in ons systeem. U kunt contact opnemen met onze financiële afdeling via 070-3266003 of per mail: retail.debiteuren@tui.nl . Dan zorgen we ervoor dat u geen betalingsherinnering krijgt.

Q: Kan ik meerdere Corona-vouchers voor één nieuwe boeking gebruiken?
A: Het is op dit moment niet mogelijk om meerdere Corona-vouchers op één boeking in te leveren.

Q: Ik heb een zeecruise geboekt bij KRAS, maar de rederij informeert mij ook over een compensatie in de vorm van een Future Cruise Credit. Iis deze Future Cruise Credit ook van toepassing op mijn boeking?
A: Is uw zeecruise (pakket & cruise-only) geboekt bij en geannuleerd door KRAS, dan betekent dit dat KRAS u compenseert. KRAS doet dit door middel van een Corona-voucher, die door de SGR wordt gedekt. Deze Corona-voucher mag ingewisseld worden op het gehele reisaanbod van KRAS. De Future Cruise Credits van de rederijen zijn dus niet van toepassing op uw geboekte zeecruise.

Meer informatie en alle voorwaarden van de Corona-voucher leest u hier : www.kras.nl/informatie/corona-voucher / https://www.goedideereizen.nl/corona-voucher

Op de website van ANVR is een brief te downloaden met een duidelijke uitleg over de voucher voor pakketreizen en de SGR-dekking.


Omboeken / annuleren

Q: Wat houdt het versoepelde Omruilgemak in?
A: Hiermee kunt u kosteloos uw reis omboeken naar een andere datum, bestemming of ander reisgezelschap.

- Omruilen mag tot 7 dagen voor vertrek* .
- Het Omruilgemak* is geldig voor bestaande en nieuwe boekingen.
- Het versoepelde Omruilgemak is geldig tot en met 31 augustus 2020.
- Het Omruilgemak kan ingezet worden voor een vertrek later in het zomerseizoen, het najaar of de winter of het zomerseizoen van 2021 vanaf het moment dat deze periodes boekbaar zijn.

*Voor rondreizen (incl. fly-drives), busreizen, actieve vakanties en riviercruises is omboeken mogelijk tot 21 dagen voor vertrek.

De voorwaarden van de KRAS Omruilgemak vindt u hier .
De voorwaarden van de Goed Idee Reizen Omruilgemak vindt u hier .

Als de reissom van uw nieuwe vakantie duurder wordt, dan is de meerprijs van deze vakantie voor uw eigen kosten. Als de reissom van uw nieuwe vakantie minder wordt, dan betaalt KRAS u het verschil terug, tot max. 40% van de initiële reissom, en dit in de vorm van een voucher. Dit versoepelde Omruilgemak is geldig tot en met 31 augustus 2020.

Q: Ik wil mijn vakantie omruilen. Hoe gaat dat in zijn werk?
A: Voor KRAS boekingen: heeft u geboekt via kras.nl of ons Customer Services Center? Neemt u dan contact op met ons op via 088-0885886. We maken de omboeking dan graag voor u in orde. Heeft u geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking te regelen.
Voor Goed Idee Reizen boekingen: heeft u geboekt via goedideereizen.nl of ons Customer Services Center? Neemt u dan contact op met ons op via 088-0885808. We maken de omboeking dan graag voor u in orde. Heeft u geboekt bij een ANVR aangesloten reisbureau of een zelfstandig reisadviseur, neemt u dan contact met hen op om uw omboeking te regelen.

Q: Ik wil gebruik maken van het Omruilgemak van KRAS/Goed Idee Reizen. Wat betekent dit voor mijn betalingsverplichting?
A: Na iedere boeking die u doet, vragen wij een aanbetaling van 15% van de reissom. Deze aanbetaling vragen wij u om direct te voldoen. Als u gebruik wilt maken van de omruilgarantie blijft deze verplichting staan, ook als de reis naar later in het jaar omgeboekt wordt. Het restantbedrag dient uiterlijk 6 weken voor vertrek te zijn voldaan. Wordt de vakantie omgeboekt naar een datum binnen 6 weken voor vertrek? Dan dient de betaling direct betaald te worden. Als u uw vakantie omboekt naar later in het jaar, verschuift deze betalingsverplichting dus mee. Het restantbedrag dient in dit geval 6 weken voor de nieuwe vertrekdatum te zijn voldaan.

Voorbeeld: Oorspronkelijke vertrekdatum was 1 juli 2020. De betalingsverplichting voor de totale reissom ligt dan uiterlijk 20 mei 2020. De vakantie wordt via de omruilgarantie omgeboekt naar 1 augustus 2020. De nieuwe uiterlijke betaaldatum is dan 20 juni 2020.

Q: Ik heb een e-mail ontvangen dat mijn vakantie is geannuleerd. Nu krijg ik een e-mail dat mijn e-tickets gereed zijn. Wat is nu juist?
A: We zijn op dit moment druk bezig met het opnieuw opstarten van een deel van onze reizen. Wat dit voor uw reis betekent, hoort u van ons persoonlijk per e-mail. We ervaren hierbij helaas opstartproblemen. Het kan zijn dat u een melding krijgt dat uw e-tickets gereed zijn, terwijl u ook een bericht heeft gehad dat uw reis geannuleerd is. Als u bericht heeft ontvangen dat uw reis als gevolg van het coronavirus geannuleerd is, dan is deze informatie leidend. U kunt dan het bericht over de e-tickets negeren. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q; Mijn boeking is geannuleerd vanwege corona en toch zie ik in Mijn Boeking dat ik nog een bedrag moet betalen. Wat moet ik doen?
A: Wij zijn op dit moment druk bezig met het informeren van onze klanten over de geannuleerde reizen als gevolg van het coronavirus. Het is mogelijk dat u van ons bericht heeft ontvangen dat wij uw vakantie moeten annuleren maar dat u toch nog een te betalen bedrag in Mijn Boeking ziet staan. Als uw reis geannuleerd is als gevolg van het coronavirus, dan is deze informatie leidend. U kunt dan het openstaande bedrag in Mijn Boeking negeren. Onze excuses voor de eventuele verwarring.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen met een andere vertrekdatum. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Is de nieuwe vertrekdatum maximaal drie dagen voor of na de oorspronkelijke vluchtdag, dan kunt u contact met ons opnemen via het Customer Services Center (088-0885886) of een TUI winkel bij u in de buurt. Zij maken de omboeking dan voor u in orde. Als de reissom hoger uitvalt dan passen we de prijs aan naar de oorspronkelijke reissom. U hoeft dan niets bij te betalen. Valt het bedrag lager uit, dan ontvangt u het restantbedrag terug in de vorm van een voucher of factureren wij een lager restantbedrag. Heeft u de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijgt u dit verschil terug in geld. Moet u nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heeft u de reissom met een voucher betaald, dan krijgt u het restant terug in de vorm van een voucher.

Q: Mijn pakketreis is geannuleerd en online vind ik een identieke reis alleen de reisduur wordt langer/korter omdat er op andere dagen gevlogen wordt. Ik wil graag deze reis boeken. Wat moet ik doen?
A: Om deze reis te boeken neemt u contact op met ons Customer Services Center via 088-0885886 of met een TUI winkel bij u de buurt. Zij maken de boeking graag voor u in orde. Valt de reissom hoger uit dan het oorspronkelijke bedrag dan betaalt u zelf het verschil bij. Wordt de reissom lager dan ontvangt u het restbedrag in de vorm van een voucher of factureren wij een lager restantbedrag. Heeft u de volledige reissom al betaald en de nieuwe reissom is lager, dan krijgt u dit verschil terug in geld. Moet u nog een deel van de reis betalen, dan factureren wij een lager restantbedrag. Heeft u de reissom met een voucher betaald, dan krijgt u het restant terug in de vorm van een voucher.

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek deze zomer. Gaat mijn vakantie nog door?
A: Dat is uiteraard afhankelijk van de actuele situatie op dat moment. We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en zullen indien nodig aanvullende maatregelen nemen. Wij adviseren u dan ook de situatie nog even af te wachten. Heeft u twijfels over uw reis? Dan kunt u tot en met 31 augustus 2020 gebruik maken van ons versoepelde Omruilgemak en uw vakantie kosteloos omboeken.

De voorwaarden van het KRAS Omruilgemak vindt u hier .
De voorwaarden van het Goed Idee Reizen Omruilgemak vindt u hier .

Q: Ik heb een vakantie geboekt met vertrek deze zomer maar wil annuleren. Krijg ik mijn geld terug?
A: We adviseren u de situatie nog even af te wachten voordat u uw reis annuleert. Mocht u twijfelen dan kunt u gebruik maken van het versoepelde Omruilgemak. Besluit u om uw reis te annuleren dan gelden hiervoor de reguliere annuleringsvoorwaarden.

De voorwaarden van het KRAS Omruilgemak vindt u hier .
De voorwaarden van het Goed Idee Reizen Omruilgemak vindt u hier .

Q: Ik heb een zeecruise geboekt met vertrek deze zomer en de cruise-afvaart is reeds geannuleerd door de rederij
A: Als de rederij uw cruise al heeft geannuleerd dan krijgt u zo spoedig mogelijk bericht van KRAS over de annulering van uw reis.

Q: Ik heb een vakantie geboekt en nog niets aanbetaald. Kan ik kosteloos annuleren?
A: Kosteloos annuleren kan binnen maximaal vijf werkdagen na boeking (maandag tot en met zaterdag). Na deze periode worden conform de ANVR Reisvoorwaarden annuleringskosten in rekening gebracht.

Q: Ik heb mijn reis zelf geannuleerd voordat KRAS/Goed Idee Reize de reizen annuleerde. Kan ik de annuleringskosten alsnog terugkrijgen in de vorm van een voucher?
A: Dit is helaas niet mogelijk, op het moment van de annulering waren de reguliere annuleringsvoorwaarden met de bijbehorende annuleringskosten van toepassing. Het is niet mogelijk om voor deze annulering met terugwerkende kracht een voucher te krijgen.

Q: Sinds half juni zijn veel grenzen weer open voor Nederlandse reizigers. Waarom heeft KRAS/Goed Idee Reizen dan toch mijn reis geannuleerd. Daar is nu toch geen reden meer voor?
A: Als (direct of indirect) gevolg van de coronacrisis kunnen luchtvaartmaatschappijen op het moment minder vluchten uitvoeren dan normaal gesproken het geval zou zijn. Daarnaast zijn er geboekte reizen die niet door kunnen gaan als gevolg van de opgelegde coronamaatregelen door lokale overheden op bestemmingen. Hierdoor kan het dus zijn dat we toch reizen moeten annuleren terwijl grenzen van verschillende landen binnenkort wel weer open gaan.

Q: Hoe wordt de terugbetaling van een reis- of annuleringsverzekering geregeld?
A: Hebt u een reis- of annuleringsverzekering via KRAS/Goed Idee Reizen afgesloten, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor zelf niets te doen.

Q: Kan ik mijn geannuleerde reis claimen bij mijn annuleringsverzekering geboekt via KRAS/Goed Idee Reizen (Faber Verzekeringen en Europeesche Verzekeringen)?
A: Als de reis is geannuleerd door KRAS/Goed Idee Reizen dan geldt dat de klant een voucher krijgt. U kunt geen beroep doen op uw annuleringsverzekering. Op dit moment geldt dit voor reizen met vertrek tot en met 18 juni 2020. Wilt u uw reis met vertrek na 18 juni 2020 annuleren? Dan krijgt u op dit moment geen voucher en kunt u mogelijk wel een beroep doen op de annuleringsverzekering. Er geldt echter alleen dekking voor de allrisk annuleringsverzekering, die geboekt dient te zijn vóór 27 februari 2020 naar een gebied waar op moment van boeken nog geen corona was.


Op bestemming

Q: Ik heb een pakketreis bij KRAS/Goed Idee Reizen geboekt en zit vast op mijn vakantiebestemming. Hoe kom ik terug naar Nederland?
A: Reizigers die bij KRAS/Goed Idee Reizen een pakketreis boekten en vast zitten op hun vakantiebestemming, adviseren wij contact op te nemen met ons Customer Services Center via + 31 88-0885886.

Extra services

TUI fly services:

Het webportaal waar u TUI fly services kunt boeken is weer geopend. Een stoel reserveren of online inchecken is dus weer mogelijk via: https://www.tui.nl/vliegtickets/services/
Let op: online inchecken is mogelijk vanaf 24 uur tot 1 uur voor vertrek

Q: Ik heb extra services geboekt via KRAS / Goed Idee Reizen voor mijn reis. Moet ik deze zelf annuleren of wordt dit voor mij gedaan? En krijg ik hiervoor ook een voucher of geld terug?
A: Wij maken verschil tussen verschillende extra’s die u geboekt kunt hebben:

KRAS Parking (samenwerking Quick Parking)
De parkeerplaatsen van Quick Parking op de verschillende luchthavens gaan op 1 juli 2020 weer open. Via KRAS Service kunt u een parkeerplaats reserveren. Op de parkeerplaatsen gelden verschillende maatregelen om de veiligheid te waarborgen. U leest hier welke maatregelen er bij Quick Parking gelden: https://www.quickparking.com/nl/corona-maatregelen

Reis- en annuleringsverzekering
Hebt u een reis- of annuleringsverzekering via KRAS/Goed Idee Reizen afgesloten en wordt uw reis door KRAS/Goed Idee Reizen geannuleerd, dan wordt de betaalde premie aan u gerestitueerd in de vorm van een voucher. We nemen dit automatisch mee in het berekenen van het totale bedrag van de voucher. U hoeft hiervoor dus zelf niets te doen.

Overige extra’s
Omdat er sprake is van een overmachtssituatie komen kosten die u al gemaakt hebt ten behoeve van de reis (bijvoorbeeld parkeerkosten of kosten voor een dierenpension) niet voor vergoeding in aanmerking.

Visum
Q: Ik heb via jullie een visum aangevraagd en mijn paspoort is nog bij de visumdienst. Hoe krijg ik dit terug?
A: Als u via ons een visumaanvraag heeft gedaan maar uw reis is geannuleerd dan stuurt de visumdienst uw paspoort per aangetekende post naar u toe. Is de visumaanvraag via het reisbureau verlopen dan stuurt de visumdienst het paspoort naar het betreffende reisbureau. Klanten worden hierover persoonlijk geïnformeerd.

Websites en nuttige informatie

- Reisadviezen ministerie van Buitenlandse Zaken
- Website ANVR met veelgestelde vragen over reizen en coronavirus
- Overzicht voorwaarden reis- en annuleringsverzekeringen